Search This Blog

Saturday, April 5, 2014

Lontong Jawa Tradisional @ Kg Bagan Terap, Sg Besar, Selangor ... - Blog Makanan di Selangor

Lontong Jawa <b>Tradisional</b> @ Kg Bagan Terap, Sg Besar, <b>Selangor</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Selangor


Lontong Jawa <b>Tradisional</b> @ Kg Bagan Terap, Sg Besar, <b>Selangor</b> <b>...</b>

Posted: 03 Apr 2014 04:09 AM PDT

Makan2 lagi kan.. Saya memang suka makan.. hihi. Perjalanan menjelajah tempat2 makan menarik dan sedap2 kali ini masih lagi di daerah Sabak Bernam, Selangor.

Entri sebelum ni kami pernah cerita pasal makanan Eksotik di Sekinchan , Selangor, untuk lihat sila klik sini yea. Kali ni pula pasal Lontong Tradisional masyarakat berketurunan Jawa.

Lontong Jawa Tradisional, susah nak gambarkan, terdapat di Pasar Ahad di Kg Bagan Terap, Sg Besar, Selangor. Makcik2/nenek2 yang sudah berumur yang jual. Gerai pun masih lagi gerai papan. Menurut masyarakat di sini, seawal jam 7.00 pagi lagi, gerai menjual lontong tradisional Jawa ini sudah mula di kunjungi. Lambat sikit memang tak dapat la. Tempat lain orang kata ada di kawasan Parit Baru, Sabak Bernam tapi versi ada serunding.. ok kite tengok gambar senang..


 Bungus daun pisang je. Sempoi!


Lontong Tradisional Jawa.

Komen cheesdankejubakar:

Di tempat lain tak pernah jumpa lontong di bungkus dengan daun pisang, Biasanya lontong2 yang dijual  (terutamanya di KL) kuah masak lodeh. Keistimewaan Lontong Jawa ni ala2 macam masak lodeh + gulai. Yang specialnya dalam kuah tu ada suhun + pucuk +  bihun + mee + kacang sayur. Sayur pula, sayur kampung seperti kangkung, pucuk ubi dan taugeh. Nasi Impit jangan lupa mesti ada..

Sebungkus lontong tu di jual dengan harga RM1.50 sangat murah kan??. Cheesedankejubakar boleh habiskan 2-3 bungkus sekali makan hahhaaha... yelah tempat lain tak dapat jumpa... Sangat sedap lontong Jawa warisan turun temurun nenek moyang  masyarakat  Jawa di sini.. Umphhhhh Marbelesssss

No comments:

Post a Comment