Search This Blog

Friday, June 27, 2014

awas!!! kiub perasa babi di pasaran dan kenaikan ... - The Flying Kick - Blog Makanan di Selangor

awas!!! kiub perasa babi <b>di</b> pasaran dan kenaikan <b>...</b> - The Flying Kick - Blog Makanan di Selangor


awas!!! kiub perasa babi <b>di</b> pasaran dan kenaikan <b>...</b> - The Flying Kick

Posted: 23 Jun 2014 02:35 AM PDT

Beberapa hari lepas, media sosial khususnya Facebook telah mendedahkan tentang KIUB PERISA BABI keluaran KNORR yang diperkenalkan di pasaran. Bagaimanapun, pasaran yang dimaksudkan bukanlah pasaran Malaysia. Ia samalah seperti MAGGIE MEE berperisa babi yang boleh didapati di pasaran Singapura, Indonesia, Thailand dan Filipina dengan mudahnya.

Bulan Ramadhan yang sudah tidak beberapa hari sahaja lagi, akan menjadi pesta makan-makanan dan memenuhkan perut selain memenuhi pelbagai selera serta nafsu berbanding bulan-bulan yang lain. Pada bulan inilah, kebanyakan umat Islam, terutama sekali di Malaysia akan mudah terliur dengan pelbagai jenis makanan. Malah otak mereka cukup kreatif untuk menghasilkan makanan yang dikatakan hanya muncul pada bulan Ramadhan dan tidak pada bulan-bulan yang lain.

Justeru, kuib perasa BABI keluaran KNORR besar kemungkinan akan berada di pasaran bagi membolehkan umat Islam 'menyediakan' makanan baru yang boleh membuka selera, atau untuk memenuhi permintaan penafsu-penafsu besar.

Dan seperti biasa juga, menjelang bulan Ramadhan, kuasa pasaran yang mengetahui kuasa beli umat Islam yang besar, sudah pun bersedia untuk mengaut keuntungan besar-besaran kesan daripada letusan hawa nafsu dan nafsu makan pelik umat Islam di Malaysia. Untuk itu, harga makanan dan perkhidmatan telah dinaikkan sama ada disedari atau tidak.

Walaupun pihak berkuasa khususnya KPDNKK mungkin sudah pun maklum dengan keadaan ini, tetapi oleh kerana tiada suara yang kedengaran terutama dari golongan pengguna, maka KPDNKK pun memilih untuk berdiam diri dan kalaupun melakukan pemantauan serta penguatkuasaan, ia hanyalah dilakukan secara sambil lewa atau untuk lakonan agar tidak dibelasah kerana gagal berfungsi!

Kepala penguatkuasa KPDNKK yang seringkali tenggelam punca atau BODOH BEBAL apabila kenaikan harga berlaku, jengok-jengoklah TESCO, GIANT dan sebagainya yang sekarang ini sudah pun memulakan kempen MENAIKKAN HARGA BARANGAN dengan sewenang-wenangnya, di sebaliknya pelbagai promosi menipu yang 'dibenarkan oleh undang-undang'.

No comments:

Post a Comment